研究業績

学術論文

学術論文 (査読あり)

  • 横洲 有咲・宮田 裕光 (2024). 本来的生命感を活かした<霊性>の実証研究のために──井筒俊彦の分節理論, アニミズム, 創造的退行の観点から── 宗教/スピリチュアリティ心理学研究, 2(1), 14–25. (2024.3.31)
  • 陳 潔寅・宮田 裕光 (2024). 身体醜形懸念と関連する心理的要因および保護要因としての特性マインドフルネス──観察-受容理論に基づく横断的研究── 容装心理学研究, 3(1), 29–40. (2024.3.20)
  • Yamasaki, K., Sampei, A., & Miyata, H. (2024). Relationship between rumination, self-compassion, and psychological health among Japanese university students: A cross-sectional study. PLOS ONE, 19(1), e0297691. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0297691 (2024.1.31)
  • 小林 大介・宮田 裕光 (2024). アーユルヴェーダとその生命医科学および心理学研究──現状と展望── WASEDA RILAS JOURNAL, 11, 13–23. (2024.1.30)
  • 宮田 裕光・高田 佳子・佐瀬 有里 (2023). 対面での笑いヨガの実践による心理状態の変化および性格特性との関連. 笑い学研究, 30, 19–34. (2023.8.26)
  • Saldarini, F., Yamasaki, K., & Miyata, H. (2023). Associations between chronic stress, attention, working memory, and mindful acceptance in the context of Monitor and Acceptance Theory: A direct replication and exploratory cross-sectional study. PsyArXiv Preprints. Retrieved from https://psyarxiv.com/zwyvq (August 4, 2023)
  • Miyata, H., Yamasaki, K., Noh, C-E., & Ishikawa, H. (2023). Relationship between COVID-19 pandemic-related life behavior, dispositional mindfulness, and psychological health: Evidence from a sample of Japanese working adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(10): 5873. https://doi.org/10.3390/ijerph20105873 (2023.5)
  • 石川 遥至・鴨田 紗弥・陳 潔寅・山上 彩花・宮田 裕光 (2022). COVID-19の感染拡大下における大学生の精神的健康とマインドフルネスの調整効果──生活の変化と現状に着目して── Journal of Health Psychology Research, 35(1), 53–61. (2022.7)
  • 宮田 裕光・赤塚 咲希 (2022). 食事前の呼吸瞑想が食行動とマインドフルネスにおよぼす効果 マインドフルネス研究, 7(1), 17-22. (2022.12)
  • 宮田 裕光・田野 真那佳・金 法龍・董 子玉・ロア 万莉 (2021). 剣術実践者におけるマインドフルネス特性と内受容感覚への気づき──予備的検討── マインドフルネス研究, 6(1), 23-32. (2021.12)
  • Miyata, H., Kobayashi, D., Sonoda, A., Motoike, H., & Akatsuka, S. (2020). Mindfulness and psychological health in practitioners of Japanese martial arts: A cross-sectional study. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 12, 75. https://doi.org/10.1186/s13102-020-00225-5 (2020. 12)
  • Miyata, H. (2020). Impacts of reading habits on mindfulness and psychological status: A further analysis. WASEDA RILAS JOURNAL, 8, 207-218.
  • 石川 遥至・内川 あかね・風間 菜帆・鈴木 美保・宮田 裕光 (2020). 講義の冒頭における5分間瞑想が大学生の心理状態におよぼす効果 マインドフルネス研究, 5(1), 15-26.
  • 園田 章文・宮田 裕光 (2020). 音楽知覚と運動主体感の生成過程との関連に関する一考察 日本認知科学会テクニカルレポート (Report No. JCSS-TR-83).
  • Miyata, H., & Sasaki, T. (2019). The Park-Sasaki method of speed-reading and mindfulness: A cross-sectional study. WASEDA RILAS JOURNAL, 7, 235-248.
  • Miyata, H. (2018). A preliminary analysis on the autonomic nervous system activities during meditation by a yoga expert (Report No. JCSS-TR-77). Kawasaki, Japan: Japanese Cognitive Science Society.
  • Miyata, H., Watanabe, S., Ueda, K. Sasaki, T., & Minagawa, Y. (2016). Enhanced visual form and visuo-spatial processes in Japanese speed-reading experts: A preliminary analysis (Report No. JCSS-TR-74). Nagoya, Japan: Japanese Cognitive Science Society.
  • Miyata, H., Okanoya, K., & Kawai, N. (2015). Mindfulness and psychological status of Japanese yoga practitioners: A cross-sectional study. Mindfulness, 6(3), 560-571. doi: 10.1007/s12671-014-0288-0
  • Miyata, H. (2015). Problem solving during infancy and early childhood, Development of. In: James D. Wright (Editor-in-chief), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd Edition, Vol 19. Oxford: Elsevier. Pp. 68-72.
  • Miyata, H., Watanabe, S., & Minagawa, Y. (2014). Performance of young children on ‘‘traveling salesperson’’ navigation tasks presented on a touch screen. PLoS ONE, 9(12): e115292. doi:10.1371/journal.pone.0115292
  • Suzuki, H., Fukuda, H., Miyata, H., & Tsuchiya, K. (2014). Exploring the unconscious nature of insight using continuous flash suppression and a dual task. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 36, 2955-2960.
  • Kawai, N., Miyata, H., Nishimura, R., & Okanoya, K. (2013). Shadows alter facial expressions of Noh masks. PLoS ONE, 8(8): e71389. doi:10.1371/journal.pone.0071389
  • Miyata, H., Nishimura, R., Okanoya, K., & Kawai, N. (2012). The mysterious Noh mask: Contribution of multiple facial parts to the recognition of emotional expressions. PLoS ONE, 7(11): e50280. doi:10.1371/journal.pone.0050280
  • Miyata, H., & Fujita, K. (2012b). Further tests of pigeons’ (Columba livia) planning behavior using a computerized plus-shaped maze task. Perceptual and Motor Skills, 115(1), 27-42. doi:10.2466/23.04.22.PMS.115.4.27-42
  • Miyata, H., Minagawa-Kawai, Y., Watanabe, S., Sasaki, T., & Ueda, K. (2012). Reading speed, comprehension and eye movements while reading Japanese novels: Evidence from untrained readers and cases of speed-reading trainees. PLoS ONE, 7(5): e36091. doi:10.1371/journal.pone.0036091
  • Miyata, H., & Fujita, K. (2012a). Acquisition of a same-different discrimination task by pigeons (Columba livia). Psychological Reports, 110(1), 251-262. doi:10.2466/22.23.PR0.110.1.251-262
  • Miyata, H., & Fujita, K. (2011b). Flexible route selection by pigeons (Columba livia) on a computerized multi-goal navigation task with and without an “obstacle”. Journal of Comparative Psychology, 125(4), 431-435. 
  • 宮田 裕光・藤田 和生 (2011a). ヒト以外の動物におけるプランニング能力──霊長類と鳥類を中心に── 動物心理学研究, 61(1), 69-82.
  • Miyata, H., Watanabe, S., & Minagawa-Kawai, Y. (2011). Two successive neurocognitive processes captured by near-infrared spectroscopy: Prefrontal activation during a computerized plus-shaped maze task. Brain Research, 1374, 90-99.
  • Miyata, H., Gajdon, G. K., Huber, L., & Fujita, K. (2011). How do keas (Nestor notabilis) solve artificial-fruit problems with multiple locks? Animal Cognition, 14(1), 45-58. 
  • Miyata, H., Watanabe, S., & Minagawa-Kawai, Y. (2010). Prefrontal activation during and before solution of an eight-arm shuriken-shaped maze task presented on a touch screen: A near-infrared spectroscopy study. Inquiries into Humans and Societies: Studies in Sociology, Psychology and Education, 70, 125-140.
  • Miyata, H., & Fujita, K. (2010). Route selection by pigeons (Columba livia) in “traveling salesperson” navigation tasks presented on an LCD screen. Journal of Comparative Psychology, 124(4), 433-446.
  • Miyata, H., Itakura, S., & Fujita, K. (2009). Planning in human children (Homo sapiens) assessed by maze problems on the touch screen. Journal of Comparative Psychology, 123(1), 69-78.
  • Miyata, H., & Fujita, K. (2008). Pigeons (Columba livia) plan future moves on computerized maze tasks. Animal Cognition, 11(3), 505-516.
  • Miyata, H., Ushitani, T., Adachi, I., & Fujita, K. (2006). Performance of pigeons (Columba livia) on maze problems presented on the LCD screen: In search for preplanning ability in an avian species. Journal of Comparative Psychology, 120(4), 358-366. 
  • Nakamura, N., Fujita, K., Ushitani, T., & Miyata, H. (2006). Perception of the standard and the reversed Müller-Lyer figures in pigeons (Columba livia) and humans (Homo sapiens). Journal of Comparative Psychology, 120(3), 252-261.


紀要論文・記事等 (査読なし)

  • 宮田 裕光・高橋 真貴子 (2024). TMDマントラの実践によるマインドフルネスとブラキシズム習癖への効果──シングルケースデザインによる検討── 早稲田大学大学院文学研究科紀要, 69, 79–92. (2024.3.15)
  • 宮田 裕光 (2022). 横断する身体と心の研究と実践──哲学,心理学,医療をつないで── In: RILAS研究部門「心と身体の関係と可塑性に関する学際的研究」共催 日本ソマティック心理学協会第8回記念大会2021. WASEDA RILAS JOURNAL, 10, 416–418.
  • 宮田 裕光 (2022). 日本ソマティック心理学協会第8回記念大会2021──開催の概要── In: RILAS研究部門「心と身体の関係と可塑性に関する学際的研究」共催 日本ソマティック心理学協会第8回記念大会2021. WASEDA RILAS JOURNAL, 10, 409–411.
  • 宮田 裕光 (2022). こえて、つながる「身と心」──日本ソマティック心理学協会第8回記念大会2021を振り返って── VOSS: Voice of Somatics & Somatic Psyhology, 8, 4-6 (2022.3).
  • 宮田 裕光 (2021). 東洋的心身観と心理学をめぐって. VOSS: Voice of Somatics & Somatic Psyhology, 7, 28-29.
  • 宮田 裕光 (2020). 痛みと心理的健康──6因子マインドフルネス尺度による調整効果の検討── 青山心理学研究, 20, 19-28.
  • Miyata, H. (2019). Short-term contemplative practices with vocalization alter psychological states in an unexperienced student sample. Bulletin of the Graduate Division of Letters, Arts and Sciences of Waseda University, 64, 65-79.
  • Miyata, H. (2018). How reading habits and smartphone usage relate to mindfulness and psychological status in a student sample: A pilot study. AGU Journal of Psychology, 18, 9-18.
  • Miyata, H., Otagiri, H., & Suzuki, H. (2017). Do subliminal hints facilitate sequential planning when solving a spatial insight problem? AGU Journal of Psychology, 17, 47-56.
  • Miyata, H. (2016). Effects of reading time and speed on mindfulness and psychological status: Evidence from a Japanese sample. AGU Journal of Psychology, 16, 45-54.
  • Miyata, H. (2015). Psychological studies of speed-reading as a contemplative training method. AGU Journal of Psychology, 15, 77-90.
  • Miyata, H. (2014). Comparative navigation studies: Testing pigeons (Columba livia) and humans (Homo sapiens) on computerized problems. AGU Journal of Psychology, 14, 17-28.
  • 宮田 裕光・川合 伸幸 (2013). 至高体験の行動学的解析. 生物の科学 遺伝, 67, 679-684.


学位論文

  • 宮田 裕光 (2009). 思考能力の進化的起源──ハト・ヒト幼児・kea (ミヤマオウム) を対象とした比較研究── 京都大学大学院文学研究科 博士論文 (甲第14299号, 文博第466号) (主査: 藤田和生教授) Pp.1-200 2009年3月
  • 宮田 裕光 (2006). 心的表象操作能力に関する比較認知科学的研究 京都大学大学院文学研究科 修士論文 (主査: 藤田和生教授) Pp.1-91 2006年3月
  • 宮田 裕光 (2004). 迷路課題を用いた、メンタル・リハーサルの比較認知科学的研究 京都大学文学部 卒業論文 (主査: 藤田和生教授) Pp.1-67 2004年3月


報告書等 (査読なし)

  • 宮田 裕光 (2021). 2018~2020年度科学研究費補助金 基盤研究 (C) 研究成果報告書. 研究課題名「メンタルトレーニングによる身体内外環境への気づきの統合」. Pp. 1-13.
  • 一般財団法人日本生涯学習総合研究所 (2018). 「高等教育機関における人材育成」に関する実態調査 《2017年 (平成29年) 9月~11月実施》 報告書. Pp. 1-74. (助言協力)
  • 一般財団法人日本生涯学習総合研究所 (2018). 「非認知能力」の概念に関する考察. Pp.1-11. (助言協力)
  • 宮田 裕光 (2017). 2014~2016年度科学研究費補助金 若手研究 (B) 研究成果報告書. 研究課題名「マインドフルネスと情報処理過程の変容に関する研究」. Pp. 1-4.
  • 宮田 裕光 (2017). 創造性を高める訓練──瞑想による情報処理過程の変容── NPO法人ニューロクリアティブ研究会 2015年度創造性研究奨励賞 研究報告書. Pp. 1-3.
  • 鈴木 宏昭・杉谷 祐美子・寺尾 敦・繁桝 江里・宮田 裕光・鈴木 聡 (2016). 「創発学習環境デザイン」 教育・研究プロジェクト活動成果報告. In. 青山学院大学 社会連携機構 ヒューマン・イノベーション研究センター (HiRC) 2015年度の成果. Pp. 5-15.
  • 鈴木 宏昭・福田 玄明・鈴木 聡・宮田 裕光 (2015). 2012~2014年度科学研究費補助金 基盤研究 (C) 研究成果報告書. 研究課題名 「問題解決において用いられる無意識的情報の表象形式と機能についての研究」. Pp. 1-4.
  • 宮田 裕光 (2015). 至高体験. In. 戦略的創造研究推進事業ERATO型研究 研究終了報告書. プロジェクト名 「岡ノ谷情動情報プロジェクト」. Pp. 110-112.
  • 宮田 裕光 (2015). 能面が伝える情動. In. 戦略的創造研究推進事業ERATO型研究 研究終了報告書. プロジェクト名 「岡ノ谷情動情報プロジェクト」. Pp. 100-102.
  • 鈴木 宏昭・小田 光宏・杉谷 祐美子・寺尾 敦・繁桝 江里・宮田 裕光・鈴木 聡・福田 玄明 (2015). 「創発学習環境デザイン」 教育・研究プロジェクト活動成果報告. In. 青山学院大学 社会連携機構 ヒューマン・イノベーション研究センター (HiRC) 2014年度の成果. Pp. 4-14.
  • 鈴木 宏昭・小田 光宏・杉谷 祐美子・寺尾 敦・宮田 裕光・鈴木 聡 (2014). 「創発学習環境デザイン」 教育・研究プロジェクト活動成果報告. In. 青山学院大学 社会連携機構 ヒューマン・イノベーション研究センター (HiRC) 2013年度の成果. Pp. 4-17.
  • 宮田 裕光 (2012). 訓練による情動制御. In. 戦略的創造研究推進事業ERATO型研究 研究実施進捗報告. プロジェクト名 「岡ノ谷情動情報プロジェクト」. Pp. 103-105.
  • 宮田 裕光 (2012). 伝統芸能における情動伝達. In. 戦略的創造研究推進事業ERATO型研究 研究実施進捗報告. プロジェクト名 「岡ノ谷情動情報プロジェクト」. Pp. 102-103.